Jumbo Supermarkten



Bedrijfsgegevens

Actieve thema's

  • Arbeid

    Maatschappelijke verantwoordelijkheid zit in de genen van ons familiebedrijf. We vinden het belangrijk aandacht te besteden aan de wereld waarin we leven. Nu en in de toekomst. Om onze maatschappelijke rol duidelijk te definiëren hebben we een bewuste strategie MVO uitgestippeld. Deze bestaat uit de pijlers: Energie, Gezondheid, Dierenwelzijn en Mensen. Het thema Arbeid valt onder onze pijler Mensen. Mensen bestaat weer uit intern en extern. Arbeid valt onder intern, en hiermee bedoelen we onze werknemers.  Hieronder een samenvatting wat Jumbo onder andere gedaan heeft op het gebied van mensen.

    Goed werkgeverschap, gezondheidsmanagement, eerlijke handel en community investment

    Medewerkers en andere belanghebbende zijn een voorwaarde voor goed maatschappelijk verantwoord ondernemerschap.

    Opleidingen

    Bij Jumbo bieden we medewerkers kansen om te groeien. We hebben een eigen opleidingshuis, de Jumbo Academy. Elke nieuwe medewerker van Jumbo wordt bij ons familiebedrijf welkom geheten tijdens de 'Dit is Jumbo-dag'. Op deze dag worden nieuwe medewerkers op het hoofdkantoor in Veghel ontvangen door de directie en maken ze kennis met de Jumbo formule. Heel belangrijk is de training over Jumbo’s 7 Zekerheden die iedereen volgt. Deze training wordt afgesloten met een examen. Nieuwe medewerkers op het hoofdkantoor en distributiecentrum in Veghel krijgen eveneens een training in Jumbo’s 7 Zekerheden.

    Veiligheid

    Mensen maken Jumbo. We hechten daarom veel waarde aan het welzijn van onze medewerkers. In alle Jumbo winkels is bijvoorbeeld een getrainde veiligheidscoach aanwezig. 

    Een moment dat het onderwerp veiligheid nog eens extra aandacht kreeg was de ‘Week van de veiligheid’ (week 41 in 2010). De veiligheidscoaches hebben voor de winkels, de distributiecentra en het hoofdkantoor een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) uitgevoerd. Hiervoor zijn in de winkels onder andere de sluitings- en openingsprocedures en het kasopmaken gescand op risico’s. We hebben maatregelen genomen om deze te verminderen. Tijdens deze week hebben we alle medewerkers informatiemateriaal uitgereikt en met hen besproken.

    In 2010 zijn er 248 meldingen over een veiligheidsincident geweest. Om vergelijkbare voorvallen in andere winkels te voorkomen, hebben we de veiligheidscoaches over deze kwesties geïnformeerd in week- en dagberichten. Eind 2010 is een digitaal meldingssysteem ontwikkeld. Winkels kunnen hiermee eenvoudig meldingen doen. Het voordeel is dat andere winkels zo worden gewaarschuwd voor criminelen of geïnformeerd hoe ze een ongeval kunnen voorkomen. Dit registratiesysteem gaan we in 2011 introduceren. We verwachten hiermee nog beter inzicht te krijgen in de veiligheid van onze medewerkers. In 2011 worden ook de tot Jumbo omgebouwde Super de Boer winkels in het opleidingsschema voor veiligheidscoaches opgenomen.

    Zorg voor de gezondheid

    In 2010 hebben we bij het distributiecentrum in Beilen een samenwerkingsproject opgezet met de Hogeschool voor Fysiotherapie. Iedere dag is er een stagiair van de Hogeschool aanwezig die mensen met kleine klachten helpt. Hij geeft preventieve voorlichting over hoe mensen deze klachten kunnen voorkomen.

  • Biodiversiteit

    Maatschappelijke verantwoordelijkheid zit in de genen van ons familiebedrijf. We vinden het belangrijk aandacht te besteden aan de wereld waarin we leven. Nu en in de toekomst. Om onze maatschappelijke rol duidelijk te definiëren hebben we een bewuste strategie MVO uitgestippeld. Deze bestaat uit de pijlers: Energie, Gezondheid, Dierenwelzijn en Mensen. Biodiversiteit valt bij Jumbo onder de pijler Energie.

    Biodiversiteit

    Jumbo is lid van de Coalitie Biodiversiteit. 2010 was het internationaal jaar van de biodiversiteit. Samen met de andere coalitiepartners hebben we uiteenlopende activiteiten opgezet om het brede publiek bewust te maken van biodiversiteit. Jumbo heeft consumenten en winkelmedewerkers uitleg gegeven over wat dit thema inhoudt.

  • Dierenwelzijn en -gezondheid

    Maatschappelijke verantwoordelijkheid zit in de genen van ons familiebedrijf. We vinden het belangrijk aandacht te besteden aan de wereld waarin we leven. Nu en in de toekomst. Om onze maatschappelijke rol duidelijk te definiëren hebben we een bewuste strategie MVO uitgestippeld. Deze bestaat uit de pijlers: Energie, Gezondheid, Dierenwelzijn en Mensen. Het thema dierenwelzijn en dierengezondheid valt onder onze pijler dierenwelzijn.

    Hart voor mens én dier

    Bij Jumbo hechten we grote waarde aan dierenwelzijn. We vinden het belangrijk dat de dieren waar onze vlees- en visproducten en eieren van afkomstig zijn, een zo goed mogelijk leven hebben (gehad).

    Jumbo Bewust

    De lijn Jumbo Bewust is afkomstig van dieren die een beter leven hebben gehad dan de dieren in de gangbare intensieve veehouderij. Jumbo Bewust producten zijn slechts 10 tot 15% duurder dan regulier vlees. De smaak is echter beter en het vlees is veiliger en milieuvriendelijker geproduceerd. Zo hebben we Jumbo Bewust varkensvlees, kalfsvlees, Iers rundvlees en kip met 1 ster van de Dierenbescherming, een Beter Leven Kenmerk. Daarnaast hebben we ook Jumbo Bio+ vlees en kip in ons assortiment, met 3 sterren. Voor regulier varkensvlees, kalkoen en eendenvlees is het Beter Leven Kenmerk in ontwikkeling.

    Kalfsvlees

    Jumbo Supermarkten mag op al haar kalfsvlees het ‘Beter Leven’ kenmerk van de Dierenbescherming voeren. Dit houdt in dat alle dieren gehouden worden onder een aantal strikte voorwaarden:
    1. Groepshuisvesting met meer dan voldoende ruimte en loop- en ligcomfort in de stallen
    2. Naast kalvermelk krijgen de kalveren voldoende vezelrijk ruwvoer, namelijk 2x zoveel als wettelijk is voorgeschreven.
    3. Kalveren komen niet in de gevarenzone wat betreft bloedarmoede.
    4. Minimaal transport van levende kalveren qua duur en kilometers.

    Rundvlees

    Het rundvlees bij Jumbo is afkomstig uit Ierland. De runderen leven bijna het gehele jaar (circa 10 maanden) buiten. Dit betekent dat de dieren minder stress hebben en dus meer dierenwelzijn en smakelijker vlees.

    Extra gerijpt

    Met de extra gerijpte biefstuk van Jumbo maakt u een bewuste keuze voor ambachtelijke en natuurlijke producten. Het vlees is nog voller en malser van smaak omdat het 11 dagen extra aan het been gerijpt heeft. Je herkent het extra gerijpte vlees aan de sticker.

    Varkensvlees

    Bij Jumbo verkopen we Jumbo bewust varkensvlees, hierbij draait alles om een beter milieu & dierenwelzijn. Het staat voor:
    1. Gezondheid voor mens en dier
    2. Bewuste omgang met het milieu
    3. Waardige leefomstandigheden voor varkens 

    Kip

    De kippen van Volwaard komen van speciaal geselecteerde, Nederlandse pluimveehouders. Het welzijn van de kip staat bij hen voorop: een goed leven met veel rust om te groeien, veel leefruimte en een meergranendieet.

    Lamsvlees

    Het Jumbo Bewust lamsvlees is van hoge kwaliteit. Het voldoet aan strenge eisen op het gebied van dierenwelzijn. De lammeren hebben ideale leefomstandigheden op het Engelse boerenland. Ze grazen op schone landerijen in een milieuvriendelijke omgeving met natuurlijke bebossing. Dat is goed voor het dier.

    Konijnenvlees

    Jumbo bewust Konijnenvlees komt van geselecteerde en alleen de allerbeste konijnenhouderijen. Jumbo bewust heeft respect voor dier en milieu.

    Malsgarantie

    Ons vlees is zo mals dat de Jumbo slagers er een unieke Malsgarantie op durven te geven. Dit betekent: niet mals? Gratis nieuw vlees! Natuurlijk geven de slagers ook baktips en informeren zij over houdbaarheid en kwaliteit.

    Duurzame vis

    Een zo duurzaam mogelijk visassortiment: dit is waar we als Jumbo Supermarkten naar streven. Vanwege de mondiale problemen van overbevissing en aantasting van de natuur als gevolg van schadelijke vangst- en kweekmethoden is duurzaamheid sinds 2006 een belangrijk criterium bij het samenstellen van ons visassortiment. Niet duurzame vissoorten verdwijnen uit de schappen en worden vervangen door goede alternatieven. Eieren

    Jumbo kiest voor producten, met ei als ingrediënt, zoveel mogelijk voor producten met scharrelei. Dit geldt zeker voor ons eigen huismerk. In 2010 organiseerden we een actie rondom “Adopteer een kip”. Dit is een programma waarbij mensen een kip kunnen adopteren in ruil voor biologische eieren. Veel klanten doen hieraan mee.

  • Eerlijke handel

    Maatschappelijke verantwoordelijkheid zit in de genen van ons familiebedrijf. We vinden het belangrijk aandacht te besteden aan de wereld waarin we leven. Nu en in de toekomst. Om onze maatschappelijke rol duidelijk te definiëren hebben we een bewuste strategie MVO uitgestippeld. Deze bestaat uit de pijlers: Energie, Gezondheid, Dierenwelzijn en Mensen. Het thema arbeid valt onder onze pijler Mensen. Mensen bestaat weer uit intern en extern. Eerlijke handel valt onder extern, en hiermee bedoelen we stakehoulders. en keurmerken  Hieronder een samenvatting wat Jumbo onder andere gedaan heeft op het gebied van mensen.

    Dialoog

    Omdat wij als supermarkt midden in de samenleving staan, vinden wij het noodzakelijk goed contact te onderhouden met onze stakeholders. We zijn bereid naar onze omgeving te luisteren, van anderen te leren en samen te werken. We gebruiken alle input om ons een oordeel te vormen hoe - en op welke manier - we op verschillende ontwikkelingen kunnen inspelen. Wij besteden veel tijd aan gesprekken met onze medewerkers, consumenten, toeleveranciers en NGO's.

    Keurmerken

    Het assortiment 'eerlijke' producten groeit gestaag. In 2010 is Jumbo voor het derde jaar achtereen de supermarktketen met het meest uitgebreide assortiment fairtrade-producten geworden. Het afgelopen jaar hebben we gedurende een week extra aandacht besteed aan fairtrade in het kader van het vijftigjarig jubileum van Fair Trade Original. Tien procent van alle verkoop op fairtrade-producten hebben we aan de stichting geschonken. In totaal was dit tienduizend euro. Dit geld is gedoneerd aan een honingcoöperatie in Guatemala. Naast producten met het fairtrade keurmerk voeren we ook producten met soortgelijke keurmerken, zoals UTZ Certified en Max Havelaar. Bij Jumbo vindt je steeds meer vis die voldoet aan het MSC-keurmerk: een internationaal keurmerk dat voldoet aan de eisen van de Verenigde Naties. Een beschrijving van het visbeleid van Jumbo Supermarkten kun je opvragen bij onze Consumentenservice. We hebben geen voorkeur voor een keurmerk, maar zijn wel kritisch over de aanpak van de instantie die het keurmerk voert.

  • Emissies naar de lucht

    Maatschappelijke verantwoordelijkheid zit in de genen van ons familiebedrijf. We vinden het belangrijk aandacht te besteden aan de wereld waarin we leven. Nu en in de toekomst. Om onze maatschappelijke rol duidelijk te definiëren hebben we een bewuste strategie MVO uitgestippeld. Deze bestaat uit de pijlers: Energie, Gezondheid, Dierenwelzijn en Mensen. Energie is 1 van onze pijlers. De thema's Energie, Transport en Emissies vallen bij Jumbo onder dezelfde noemer. Hieronder een samenvatting wat Jumbo onder andere gedaan heeft op het gebied van energie.

    Aanpassing bevoorrading winkels

    Vanaf eind 2010 bevoorraden we Noord-Nederland gedeeltelijk vanuit het voormalige Super de Boer distributiecentrum in Beilen. Voorheen liep deze bevoorrading vanuit Veghel. De veranderingen leiden tot een besparing van vele kilometers en een significante vermindering van de uitstoot van CO2.

    Acht nieuwe dubbeldeck-opleggers

    In maart 2010 hebben we acht nieuwe dubbeldeck-opleggers in gebruik genomen, naast de acht die we al hadden. Hierdoor rijden er minder Jumbo vrachtwagens op de weg, verbruiken we minder brandstof en verminderen we onze CO2-uitstoot. Met twee dubbeldeck-opleggers kunnen we hetzelfde vervoeren als met drie gewone opleggers. Dit houdt in dat we met elke twee ritten er één besparen.

    Project Emissiereductie in Brabant

    Het project emissiereductie in Brabant richt zich op ‘bewust, slim, schoon en veilig goederenvervoer’ in de provincie Noord-Brabant. Op basis van een emissiescan voor zowel onze eigen als ingehuurde wagens (nulmeting) hebben we samen met EVO (Ondernemersorganisatie voor Logistiek en Transport) verbetermaatregelen vastgesteld. Onze focus ligt op extra verlaging van de uitstoot van CO2, NOx (stikstofoxiden) en fijnstof.

  • Energie

    Maatschappelijke verantwoordelijkheid zit in de genen van ons familiebedrijf. We vinden het belangrijk aandacht te besteden aan de wereld waarin we leven. Nu en in de toekomst. Om onze maatschappelijke rol duidelijk te definiëren hebben we een bewuste strategie MVO uitgestippeld. Deze bestaat uit de pijlers: Energie, Gezondheid, Dierenwelzijn en Mensen. Energie is 1 van onze pijlers. De thema's Energie, Transport en Emissies vallen bij Jumbo onder dezelfde noemer. Hieronder een samenvatting wat Jumbo onder andere gedaan heeft op het gebied van energie.

    Monitoring energieverbruik

    In 2010 hebben we de monitoringssystemen van Jumbo en Super de Boer gebundeld. Er is nu één monitoringsysteem voor al onze winkels. Hierdoor zien we meteen of het energieverbruik in een winkel afwijkend is en kunnen we direct ingrijpen.

    Energiebesparing per winkel bekeken

    Voor al onze eigen winkels is in 2010 een energiescan ingevuld. Ook zo’n veertig zelfstandig ondernemers hebben hieraan meegedaan. Op basis van de scan maken energiebesparingsexperts voor elke winkel een concreet actieplan. Hiermee borgen we dat we ons (minimaal) houden aan het convenant ‘Energiebesparing bij supermarkten’. Voor onze winkels kopen we standaard vijf procent groene energie in.

    Ombouw Super de Boer winkels

    Bij de ombouw van Super de Boer naar Jumbo kijken we per winkel naar de meest effectieve maatregelen om energie te besparen. Vervolgens monitoren we wat het effect ervan is. Bij nagenoeg alle omgebouwde winkels blijkt het energieverbruikaanzienlijk te dalen. Winkels die de verwachte besparing niet halen, worden nader geanalyseerd. Bij de eerste 42 verbouwde winkels is de zogenoemde energie-efficiencyindex met gemiddeld twaalf procent verbeterd. Dit levert een jaarlijkse besparing op van gemiddeld negentigduizend kilowattuur per winkel. Eén zelfstandig ondernemer wist zelfs een besparing van 35 procent, (332.000 kilowattuur) per jaar te realiseren.  

    Samen met leveranciers innoveren

    Als leveranciers ons benaderen met innovatieprojecten, kijken we met interesse naar de mogelijkheden om mee te doen. In 2010 hebben we onder andere deelgenomen aan testen met energiezuinige TL en LED verlichting. Naar aanleiding hiervan zijn we gestart met LED verlichting met automatische schakelaars bij onze versafdelingen.

    Energiebesparing bij producten

    Naast maatregelen in de distributie, in de winkels en op de hoofdkantoren, hebben we ook oog voor energiebesparing bij producten. Bij onze huiswijnen gaan we werken met lichtgewicht flessen. We besparen hiermee 110 gram verpakkingsmateriaal per fles. Voor de Franse huiswijnen hebben we in 2010 de lichtgewicht fles ingevoerd, de rest van onze wijnen volgt in 2011. Ook sporen we de leveranciers voor de merkwijnen aan lichtgewicht flessen te gebruiken.  

  • Grondstoffen en reststromen

    Maatschappelijke verantwoordelijkheid zit in de genen van ons familiebedrijf. We vinden het belangrijk aandacht te besteden aan de wereld waarin we leven. Nu en in de toekomst. Om onze maatschappelijke rol duidelijk te definiëren hebben we een bewuste strategie MVO uitgestippeld. Deze bestaat uit de pijlers: Energie, Gezondheid, Dierenwelzijn en Mensen.

    Als supermarkt hebben we bij veel producten die we verkopen geen directe invloed op het thema Grondstoffen en reststromen. Maar dat wil niet zeggen dat we dit onderwerp niet belangrijk vinden. Jumbo voldoet aan de wet- en regelgeving omtrent dit onderwerp.

    Private Label

    Op dit moment zijn we bezig het Jumbo huismerk te verduurzamen.

  • Transport

    Maatschappelijke verantwoordelijkheid zit in de genen van ons familiebedrijf. We vinden het belangrijk aandacht te besteden aan de wereld waarin we leven. Nu en in de toekomst. Om onze maatschappelijke rol duidelijk te definiëren hebben we een bewuste strategie MVO uitgestippeld. Deze bestaat uit de pijlers: Energie, Gezondheid, Dierenwelzijn en Mensen. Energie is 1 van onze pijlers. De thema's Energie, Transport en Emissies vallen bij Jumbo onder dezelfde noemer. Hieronder een samenvatting wat Jumbo onder andere gedaan heeft op het gebied van energie.

    Aanpassing bevoorrading winkels

    Vanaf eind 2010 bevoorraden we Noord-Nederland gedeeltelijk vanuit het voormalige Super de Boer distributiecentrum in Beilen. Voorheen liep deze bevoorrading vanuit Veghel. De veranderingen leiden tot een besparing van vele kilometers en een significante vermindering van de uitstoot van CO2.

    Acht nieuwe dubbeldeck-opleggers

    In maart 2010 hebben we acht nieuwe dubbeldeck-opleggers in gebruik genomen, naast de acht die we al hadden. Hierdoor rijden er minder Jumbo vrachtwagens op de weg, verbruiken we minder brandstof en verminderen we onze CO2-uitstoot. Met twee dubbeldeck-opleggers kunnen we hetzelfde vervoeren als met drie gewone opleggers. Dit houdt in dat we met elke twee ritten er één besparen.

    Project Emissiereductie in Brabant

    Het project emissiereductie in Brabant richt zich op ‘bewust, slim, schoon en veilig goederenvervoer’ in de provincie Noord-Brabant. Op basis van een emissiescan voor zowel onze eigen als ingehuurde wagens (nulmeting) hebben we samen met EVO (Ondernemersorganisatie voor Logistiek en Transport) verbetermaatregelen vastgesteld. Onze focus ligt op extra verlaging van de uitstoot van CO2, NOx (stikstofoxiden) en fijnstof.

    Lean and Green

    Jumbo won in 2011 de Lean and Green Award. Met de Lean and Green Award laten bedrijven zien dat zij zich actief inspannen om hun logistieke proces duurzamer te maken.

     

  • Water en bodem

    Maatschappelijke verantwoordelijkheid zit in de genen van ons familiebedrijf. We vinden het belangrijk aandacht te besteden aan de wereld waarin we leven. Nu en in de toekomst. Om onze maatschappelijke rol duidelijk te definiëren hebben we een bewuste strategie MVO uitgestippeld. Deze bestaat uit de pijlers: Energie, Gezondheid, Dierenwelzijn en Mensen.

    Water en bodem valt niet onder onze pijlers. Maar dat wil niet zeggen dat we dit onderwerp niet belangrijk vinden. Als supermarktketen hebben we geen directe invloed op dit thema. Jumbo Supermarkten voldoet aan de wet- en regelgeving omtrent water en bodem.