6 voorbeelden van onbewerkte vleeswaren

Onbewerkte vleeswaren

Het verschil tussen bewerkte en onbewerkte vleeswaren is de toevoeging van kruiden of conserveringsmiddelen bij bewerkt vlees. Door deze toevoeging krijgt een product bijvoorbeeld een langere houdbaarheid en wordt het smaakproces beïnvloed. Dit is niet het geval bij onbewerkt vlees. Onbewerkt vlees is hierdoor beter voor je dan bewerkt vlees. Maar wat is dan onbewerkt vlees? We geven je graag de verschillen. Meer informatie over bewerkt en onbewerkt vlees kun je vinden in onze blog over de gezonde voordelen van onbewerkt vlees. 

Wat zijn onbewerkte vleeswaren?

Onbewerkte vleeswaren zijn vleeswaren waarbij niks is gebeurd met het productieproces. De vleeswaren zijn dus niet gemarineerd, gekruid, gemalen, gepaneerd of gerookt. De bewerkte vleeswaren hebben daarentegen meer negatieve effecten voor je gezondheid en bevatten meer calorieën. Zo heb je bijvoorbeeld 18% meer kans op darmkanker wanneer je elke dag 50 gram bewerkte vleeswaren eet. Het is dus in alle opzichten goed om te gaan voor onbewerkte vleeswaren in plaats van bewerkt vlees.

Onbewerkte vleeswaren

6 voorbeelden van onbewerkte vleeswaren

  1. Achterham: Dit is vleeswaren dat komt van het achterpoot van het varken en veel lijkt op beenham. Het verschil met beenham is dat beenham aan het been wordt gezouten en gegaard. Bij achterham maakt dit niet uit. Er zit dus geen verschil in het vlees. Het enige verschil dat er kan zijn tussen achterham en beenham zit ‘m in de bereiding. 
  2. Kipfilet: In kipfilet zit natuurlijk kip. Deze kip wordt eerst geperst, gepekeld, gekookt en dan gegrild. Per 100 gram kipfilet, 31 gram eiwitten en 164 kilocalorieën
  3. Rosbief: Rosbief is een groot stuk rundvlees dat is gesneden van een mager spierdeel van het rund. Hoewel dit onbewerkt vlees is, is het niet altijd goed voor je. Te veel rood vlees kan er namelijk voor zorgen dat je een verhoogd effect hebt op dikke darmkanker. Vooral wanneer je dit vlees lang grilt of roostert komen er kankerverwekkende stoffen vrij. Je kunt rood vlees dus beter stomen, bakken of koken. In 100 gram rosbief zitten 123 kilocalorieën, 26 gram eiwit en 2,7 gram vet. 
  4. Fricandeau: Fricandeau is mager varkensvlees. Het lijkt een beetje op een rollade maar dan malser en magerder. In 100 gram fricandeau zitten 151 kilocalorieën, 31,2 gram eiwit en 2,9 gram vet. 
  5. Rookvlees: Rookvlees is een gezondere optie dan bijvoorbeeld Salami of een andere vette worst. Het bevat namelijk veel minder verzadigd vet, en dus minder calorieën. Toch moet je wel oppassen met rookvlees. Er zit namelijk wel veel zout in. In 100 gram rookvlees zit 2.5 gram vet, 115 kilocalorieën en 22.5 gram eiwit. 
  6. Beenham: Dit is ham met been dat komt van de bil van het varken. Het been met het bot en de huid dat om het been heen zit (de zwoerd) kun je laten garen. Hierdoor is de ham heel sappig. Nadat de ham is gekookt, wordt het bot eruit gehaald. Er zijn veel verschillende mogelijkheden bij beenham omdat er geen wettelijke eisen voor zijn bepaald. De beenham die je in de supermarkt vindt, bestaat vaak uit 100 gram. Zo’n 100 gram beenham bevat 113 kilocalorieën, 17.4 gram eiwit en 4,1 gram vet. 

Dit zijn enkele voorbeelden van onbewerkte vleeswaren. Bedenk voor jezelf goed welke vleeswaren jij lekker vindt en die goed aansluiten op  jouw eetpatroon. 

Bronnen: Voedingscentrum, Eenvoudig Afvallen