Hoe belangrijk is voeding voor artrose patiënten?

Iedereen weet hoe belangrijk het is om gezond te eten. Door gezond te eten behoud je een goed gewicht, heb je een betere afweer tegen ziektes, presteer je beter op werk of tijdens je studie, kom je stress makkelijker te boven, ben je beter gehumeurd, zul je er langer jong uit blijven zien en zul je langer leven: om zo maar even wat voordelen te noemen. Gezonde voeding zorgt dus onder andere voor een betere afweer tegen ziektes. In deze blog bespreken we hoe gezonde voeding ontstekingsremmend kan werken en zelfs hoe je met gezonde voeding artrose kan voorkomen

Wat is artrose?

Voor mensen die nog niet bekend zijn met deze aandoening, zal er eerst kort uitgelegd worden wat artrose is. Artrose is een aandoening aan de gewrichten. Dit kunnen alle gewrichten in het lichaam zijn, knieartrose, elleboogartrose of heupartrose zijn enkele voorbeelden hiervan. Artrose begint bij een ontsteking in het kraakbeen, die vervolgens zorgt voor slijtage. Hierdoor wordt het kraakbeen minder elastisch. Om de verslechterde functie van het kraakbeen op te vangen, ontstaan er bot uitgroeisels, deze veroorzaken stijfheid en pijn. In Nederland hebben meer dan 1 miljoen mensen te kampen met deze aandoening en daarmee is het hard op weg om volksziekte nummer 1 te worden. 

Welke voedingsmiddelen zijn nuttig?

Sommige voedingsmiddelen hebben een ontstekingsremmende werking en kunnen daarom gewrichtsklachten bij artrose verminderen. Een aantal van deze voedingsmiddelen zijn: rauwe knoflook, uien, pompoen, rode bieten, broccoli, verse peulvruchten, groene kool, avocado en zwarte bessen vrucht én pitjes. Ook heeft curcumine heeft sterke ontstekingsremmende eigenschappen. Deze gele kleurstof uit de geelwortel wordt echter zeer slecht door het lichaam opgenomen. Wel als u het roerbakt in olie, zodat de Curcuminoïden-moleculen omhuld worden door een vettig jasje.

Welke voedingsmiddelen kun je beter laten staan?

Om ontstekingen in de gewrichten te voorkomen kun je beter oppassen met Omega 6-vetzuren en rood vlees. Beide bevorderen de aanmaak van arachidonzuur dat ontstekingsprocessen in het lichaam aanwakkert. Gebruik in de keuken bij voorkeur olijfolie, kokosolie of roomboter. Deze bevatten minder Omega 6-vetzuren. Verder wordt 25 gram vezels per dag geadviseerd. Aardappelen, zilvervliesrijst, peulvruchten, volkoren- en roggebrood, groenten en fruit zijn vezelrijk.