5 Trends duurzaam voedsel

duurzaam eten trends

Het is hipper dan ooit om duurzaam voedsel te consumeren, en dat is maar goed ook want het is meer dan nodig om rekening te houden met het milieu en de omstandigheden van de dieren. Waar het een aantal jaar nog totaal niet populair was om duurzaam voedsel te consumeren en te verbouwen is er een steeds toenemende druk op de landbouwakkers om duurzaam te werk te gaan. Zo moeten boeren rekening houden met de biodiversiteit van hun producten, het vee en de bodemvruchtbaarheid. We geven je hier 5 trends over duurzaam voedsel die zich de afgelopen tijd hebben ontwikkeld. 

Terug naar de basis: originele producten

Originele producten die zijn gemaakt van eigen bodem zijn populair. Consumenten hechten veel waarde aan producten waarvan de herkomst duidelijk is en de manier waarop een product geproduceerd wordt. Supermarkten spelen hier slim op in door steekproducten in te kopen en die te verkopen.

20% meer duurzame producten verkocht

De laatste jaren besteden mensen steeds meer geld aan duurzaam voedsel. Vooral de omzet van vlees- en vleeswaren met keurmerken is gestegen. Verder worden producten met een biologisch of een Beter Leven keurmerk worden het meest aangeschaft. Dit en andere statiestieken zijn uit het onderzoek van Monitor Duurzaam Voedsel gekomen. Ieder jaar onderzoeken zij het gebruik van duurzaam voedsel in Nederland.

Innovatie productie: robots, drones

De derde trend is de innovatie in de voedselproductie. In elke schakel van het productieproces kan er innovatie plaatsvinden om mee te gaan met de laatste trends. Den bijvoorbeeld aan het werken met camera’s, sensoren, robots, drones en big data. Door gebruik te maken van deze nieuwe technieken kunnen boeren het productieproces een stuk efficiënter maken. Een voorbeeld is de Global Vegetation Database. Dit is een big data systeem waardoor boeren op een handigere manier met water kunnen omgaan.

Pure toevoeging in producten

Consumenten zijn steeds kritischer als het gaat om voedsel. Veel producten worden gewantrouwd. Dit heeft een voordeel voor de biologische voedselmarkt. In biologische producten zijn minder toevoegingen toegestaan en deze worden dus eerder vertrouwd. Deze pure producten bevatten veel natuurlijke ingrediënten. Eén nadeel is dat daardoor de smaak wel iets anders kan zijn.

Liever vers

Hoewel er veel meer biologische producten worden verkocht, komt veel van de omzet uit de verse producten. Dit komt omdat consumenten vaak sneller bij verse producten denken aan ‘dierenwelzijn en puur’. Ze denken dan ook aan biologisch eten. Toch is dit niet altijd het geval. Ongeveer tweederde van de aankopen is biologisch. Het is dus van belang goed op te passen wanneer je biologische producten aanschaft.

Laat uw antwoord achter